Renault Clio 1.2 16V ingadozik az alapjárat
Azzal érkezett a kis Clio, hogy nem egyenletes az alapjárat illetve terheléskor rángat valamint néha kihagy a motor. A diagnosztika nem segített, mert nem volt semmilyen hibakód. Ez a rosszabbik, mert ilyenkor támpont nélkül kell elindulni szorosan a logika mentén. Mivel félig-meddig ismerem a típust azt godnoltam, hogy nagyjából két dolog lehet. Fojtószelep koszolódás vagy gyújtótrafó. Hát akkor lássuk a medvét.
Mielőtt bárminek nekiállunk fontos kiemelnem, hogy az akkusarut kössük le mindenképp. Meg fogom mutatni, hogy erre miért van olyan nagy szükség.
Első ízben kivettem a levegőszűrőt, melynek tartóját összesen két darab csavar rögzít a szívósorhoz. Első látásra kicsit szörnyűnek tűnhet a dolog. A valóságban azonban ez nem annyira drasztikus. Persze egy nem annyira becsületes szerelő előtt már pörögnének a dollárjelek mondván, hogy hengerfejezni kell stb. Mielőtt azonban bárki pánikba esne gondolja át alaposan azt a hengerfej levételt. Nem biztos, hogy szükséges.
Tisztán látszik, hogy áll a motorolaj a levegőszűrő házban. Ez első körben valóban nem jelent jót, ellenben van néhány típus, köztük ez is, amelynél nem jelent akkora tragédiát.
A szelepfedél két részből áll. A felső része, amelyben a fojtószelep is található egyben van a szívósorral. A képen annak a csavarjait látjuk, mely a motor eleje felé néz. Könnyedén kiszerelhetőek.
Itt van a lényeges pont amiért le kell szerelni az akkusarut. Amint látható a szívósor egyes csavarjai az önindító előtt helyezkedik el. Ha nem vigyázunk könnyen le tudjuk testelni az önindítót a szerszámmal, ami igen komoly elektromos zárlatot eredményezhet.
A gyertyapipákat mindenképp le kell szerelni a szelepfedél eltávolításához. Érdemes megjelölni őket, hogy melyik hol helyezkedett el. A pöttyök azt jelentik, hogy melyik hengerben volt. A vezérlés felöl számoltam.
Miután eltávolítottuk a gyertyapipákat szereljük a csatlakozókat melyek az alábbiak: MAP szenzor, motorvezérlő, gyújtótrafó és egy darab vákuumcső. A motorvezérlő a szívósor hátulján helyezkedik el. Ne felejtsük a két szélén lévő csavart, ami a szívósort rögzíti.
Miután eltávolítottuk a csavarokat és csatlakozókat meg tudjuk emelni a szelepfedél felső részét vagyis a szívósort. A képen jól látszik a csatlakozója a befecskendező fejnek. Ebből összesen négy darab van. A fojtószelepre kettő darab csatlakozó megy. Ha nem tudjuk leemelni ne feszegessük mert könnyen eltörik. Inkább nézzük át még egyszer.
A képen tisztán látszik, hogy a fojtószelep megéllt már szebb napokat is. A négy darab rögzítőcsavar eltávolítása után kényelmesen le tudjuk venni és meg tudjuk tisztítani. Figyeljünk a kerek tömítőgyűrűre. Ha van lehetőség használjunk majd egy kis szilikonzsírt a tömítéshez.
Íme a fojtószlep tisztítás után. A különbség szemmel látható. Lehetőleg használjunk egy puha rongyot ami nem karcolja meg a pillangószelep belsejét.
A szívósor belsejében is áll a motorolaj. Itt már én is kicsit gondolkodóba estem, hogy ez a motor tényleg ennyire felhordaná a motorolajat? Összesen 170 ezer km volt az autóban úgy, hogy tényleg első tulajos. Ezt nem akartam elhinni, úgyhogy tovább kerestem a hibát.
A szelepfedél leszereléséhez le kell venni a motortartó bakot is. Ennek most kifejezetten örültem, mert a szíj nem volt túl jó állapotban de erről egy picit később.
A szelepfedélen egyértelműen látszanak a motorolaj elhasználódásának a jelei. Ennek a típusnak a szelepfedélbe van beépítve egy úgynevezett kartergáz csapda, amely ebben az esetben az teljesen el van tömődve, ami máris megmagyarázza miért áll az olaj a szívósorban és a légszűrő házban.
Bár egy bontott szelepfedél került beépítésre a különbséget zongorázni lehetett még így is. Nem lett elmosva az "új" fedél. Egyszerűen ennyit számít a megfelelő motorolaj használata. Fontos megemlítenem, hogy ezeknél a típusoknál a kartergáz csapda a szelepfedélben van kialakítva. Ha az el van tömődve, akkor nem tud átjutni a járatokon az olajpára, mely idővel azt eredményezi, hogy a motorolaj meg fog jelenni a szívósorban illetve a levegőszűrő házban.
A vezérműszíj kicsit közelebbről. Enyhén szólva is kicsit eljárt az idő felette. Megérett a cserére. Főleg, hogy mint kiderült a gyári szíj még. Ahhoz, hogy le tudjuk cserélni a szíjat ahhoz rögzíteni kell a vezérlést főtengely valamint vezérműtengely oldalon.
A főtengelyt az önindító alatt található kis lukon keresztül tudjuk rögzíteni. Nem kell megijedni a fúrószártól. Tökéletesen alkalmas a feladatra. A lényeg, hogy a megfelelő méretet válasszuk ki, hogy a főtengely ne tudjon ide-oda mozogni.
A szíjtárcsa leszereléséhez elég csak a kereket levenni valamint a dobbetét alsó részét egy szalagbilinccsel el lehet húzni és már látszik is minden.
A főtengely bordáskeréknél jól látszik, hogy a szimering már ereszt. Mindenképp szükséges a cseréje.
Figyeljük meg a feszítő állást. Ne próbáljuk meg a másik irányba feszíteni mikor rakjuk össze a vezérlést. A feszítőgörgő helytelen állás esetén bele tud érni a hengerfej alsó peremébe ami ledarálja a görgőt.
A vezérműtengely bordáskerék eltávolítása után férünk hozzá a szimeringhez. Magát a tengelyt a túloldalt tudjuk rögzíteni a gumidugó eltávolítása után. Erre a célra van egy gyári célszerszám. Ha valakinek az nem áll rendelkezésre akár készíthet is magának egy saját jelet. Célszerű két helyen megcsinálni egyet a himbasornál, közvetlen az egyes hengernél illetve a gyári rögzítésnél. A bordáskerék meghúzásánál mindenképp szükséges egy speciális kulcs, amivel rögzíteni lehet a bordáskereket a meghúzás idejére. Aki leleményesebb csinál magának egyet.
Nem kell túl sokat hozzáfűznöm ehhez a képhez azt gondolom. Nagy szerencséje volt a tulajnak, hogy nem szakadt el ez a szíj és okozott egy jókora motorkárt.
Teljesen kivehető itt is a nem megfelelő motorolaj használata. Az olajcsere mindig időben el volt végezve. ennek ellenére tiszta olajkoksz minden.
Ezen a képen jól látszik, hogy folyt rá a motorolaj a kipufogó csonkra. Nagyon fontos, hogy a visszaszerelés előtt, akár cseréljük a szelepfedelet akár nem mindig tisztítsuk meg a felfekvő felületeket.
A szívósor tömítő felületeiről sem szabad megfeledkezni. Tömítő pasztát semmi esetre sem szabad használni.
Nem volt alaptalan azt feltételezni mikor megpillantottam az olajkicsapódást a bordáskerék alatt, hogy bizony ezt a szimeringet cserélni kell.
Miután el lett takarítva ház és ki lett cserélve a szimering előkerült a jel is a főtengelyen. Mikre képes egy alapos tisztítás.
A szívósornak az új tömítései. Mindig használjunk újat. inkább cseréljük ki most mint még egyszer szét kelljen szedni. Fontos, hogy pucoljuk ki jól a helyüket mielőtt betesszük.
Miután feltettük az új vezérműszíjat és meghúztunk mindent az előírt nyomatékkal visszatehetjük a szelepfedelet az új tömítésekkel. A motorvezérlőnél lévő tömítést is cseréljük ki újra mindenképp, mert könnyen fals levegőt tud ott szívni a motor. Nagy valószínűséggel csak gyáriban lesz. Ne felejtsük el kicserélni a gumigyűrűket is melyek a szelepfedél tetején vannak. Miután összeraktuk a vezérlést, távolítsuk el a rögzítő szerszámokat és hajtsuk körbe a motort 2-3 alkalommal majd rögzítsük le újra a vezérlést. Ha minden egybe esik akkor jól dolgoztuk. Megkezdődhet az összepakolás.
Fontos, hogy a befecskendező fejekre a szívósor felszerelése előtt tegyük vissza a csatlakozókat, mert nem lesz lehetőségünk rá később. Ezt követően folytassuk az összeszerelést.
Összességében elmondható, hogy nem egy bonyolult szerkezetről van szó, azonban az odafigyelés itt is rendkívül fontos. A meghúzási nyomatékot mindig tartsuk be. Az autónak a problémája a szervizelést követően teljesen megszűnt sőt, a tulajdonos elmondása szerint a fogyasztása is lejjebb ment majd 1 literrel. A szelepfedél cseréjére azért volt szükség, mert mint említettem a kartergáz csapda abban került kialakításra. Ha az eltömődik akkor nem fog tudni az olajpára keresztül menni a szelepfedelen, ami azt eredményezi, hogy idővel meg fog jelenni a motorolaj a szívósorban illetve a levegőszűrő házban. Természetesen mértem egy veszteséget valamint egy sűrítési végnyomást, hogy ellenőrizzem a motor állapotát. Itt mindent rendben találtam.