Nyomásveszteség mérés menete
Nyomásveszteség mérés
Mit is jelent ez valójában? Veszteségmérésre akkor lehet szükség ha a kompressziómérésnél eltérő értéket kapunk a gyáritól illetve a mérést megelőző hibajelenségekből való következtetéskor ha hengerben lévő hibákat ki szeretnénk zárni. Milyen hibajelenségek lehetnek ezek? Megnövekedett olajfogyasztás, erőtlen motor, egyenetlen járás (három hengerezés) stb. Nyomásveszteség több helyen léphet fel: dugattyúgyűrűknél, szelepeknél… Nézzük kicsit részletesebben a dolgot.
A nyomásveszteség mérést álló motornál hajtjuk végre és hengerenként értékeljük a munkateret határoló tömítések fojtását (tömítettségét). A fojtásokat a vizsgálat szempontjából két csoportba osztjuk.
-megengedett motorfojtások: a dugattyúgyűrű, gyűrűhorony, hengerhüvely közötti fojtás
-nem megengedett motorfojtások: rosszul záró szelep-szeleptányér, hengerfejtömítés
A munkateret határoló fojtások
A nyomásveszteség-mérő műszer felépítés
(a műszer szaggatott vonallal van bekeretezve)
A veszteségmérés modellje
A nyomásmérőn kijelzett érték értelmezése
A hálózati levegőnyomást a műszer a beépített nyomásszabályzó segítségével 0.2 Mpa (2 bar) értékre csökkenti. A szabályozott nyomású levegő halad át az etalonfojtáson majd a motor hengerterébe jut, s annak a fojtásain keresztül távozik a szabadba. Mivel az etalon és a motorfojtások sorba vannak kötve a nyomásmérő a kettő arányának megfelelő értékére fog beállni 0 és 0.2 Mpa között.
A mérés elvégzése és kiértékelése:
A mérést üzemmeleg motoron, sűrítés munkaütemben (forgásirányba forgatva) a felső holtpont előtt megállított dugattyúhelyzetben kell elvégezni. Ennek az oka, hogy a szívó és kipufogó szelep csupán ebben a helyzetben zárt.
A hengerkopások feltérképezése céljából lehetőség van arra is, hogy a mérést az alsó holtponttól (a szívószelep zárásától) a felső holtpont felé haladva több ponton is elvégezzük.
A mérést fonendoszkóppal kiegészítve a levegőszivárgás helye is felderíthető, mellyel pontosabbá tudjuk tenni a diagnosztikai információt.
A hengertömítettséget általában %-os mérőszámmal értékeljük ki. A csökkenés százalékos értéke azonban hengerfuratfüggő hiszen, nagyobb hengerfurat átmérő esetén nagyobb a henger körüli körgyűrű felület amelyen a levegő normál esetben is megszökhet, ezért itt nagyobb százalékos nyomásesés engedhető meg.
Ezzel indokolható, hogy a mérés kiértékelése hengerfurat intervallumok szerint történik.