A Hibakod.hu honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Sűrítési végnyomás mérés menete

Sűrítési végnyomás mérés más néven kompresszió mérés

A hengerek tömítési hibáinak kimutatására régóta használt módszer. A sűrítési végnyomás függ a motor fordulatszámától, hőmérsékletétől valamint állapotától. A mérés végrehajtása során a motort az indítómotorral (önindító) forgatjuk körbe, úgy hogy annak beindulását meggátoljuk. A mérés eredményére az akkumulátor és egyéb mechanikai tényezők is teljes befolyásolással bírhatnak, hiszen ezek határozzák meg az indítómotor fordulatszámát. Gondolok itt gyengébb állapotban lévő akkumulátorra esetleg kopott szénkefékre az önindítóban.

A motor hőmérsékletével nő a sűrítési végnyomás értéke is a motorolaj tömítő hatása végett. A kapott eredmény egyértelműen nem alkalmazható abszolút adatként csupán a hengerek közötti összehasonlító mérésre alkalmas, kivéve, ha nagyon eltérő eredményeket kapunk, de akkor is csak következtetni lehet arra, hogy ott valami nincs rendben.

A kompresszió mérő műszer kialakítása, működési elve:

 

A műszert gumikúpon (tömítőkúp) keresztül szorítjuk vagy ha menetes véggel rendelkezik  a műszer akkor beletekerjük a gyertya illetve a porlasztócsúcs helyére. A hengertérben növekvő nyomás kinyitja a műszer alsó részén elhelyezett visszacsapó szelepet, majd megemeli a műszer rugóterhelésű mérődugattyúját. Ennek elmozdulását regisztrálja a mérőpapírra a műszer kiíró szerkezete. A mérőpapírokból kétfélét különböztetünk meg. Az egyiket a benzines a másikat a diesel autóhoz használjuk, mivel a sűrítési végnyomás a diesel autóban magasabb ezért a papírokon a mérési értékek is különböznek. Az újabb kompressziómérőknél magán a mérőórán lehet leolvasni a kapott értéket, melyet célszerű feljegyezni egy papírlapra, hogy a mérés végén össze tudjuk hasonlítani a kapott értékeket a hengerek között.

A mérés menete:

A mérést üzemmeleg motoron hajtjuk végre a következő sorrendben.

-        Minden hengerből kivesszük a gyújtógyertyát illetve a porlasztócsúcsot.

-        Otto motornál teljesen kinyitjuk a fojtószelepet (benyomjuk a gázpedált teljesen).

-        A kompressziómérőt a gyújtógyertya illetve a porlasztócsúcs furatába szorítjuk avagy csavarjuk.

-        Indítómotorral körbeforgatjuk a motort, mindaddig, míg az írótű már nem mozdul tovább.

-        A visszacsapó szelepet közzel lenyomjuk, így nullázzuk a műszert (nyomástalanítunk).

-        A papírt léptetjük, majd a mérést megismételjük a következő hengernél.

A mérés kiértékelése:

A mért eredményt leolvasva összehasonlíthatjuk a gyárilag megadott értékekkel. Itt vegyük figyelembe az autó életkorát valamint a futásteljesítményét. Nagyon eltérő eredménynél van csak szükség a motor megbontására, de annak már általában szokott előjele lenni, mint pl. megnövekedett olajfogyasztás, teljesítménycsökkenés stb… DE még mielőtt bárki levenné a hengerfejet egy rosszabb érték végett előtte ajánlott veszteséget mérni, mellyel egy pontosabb képet kaphatunk az erőforrásunk belső állapotáról.