A szervokormány működési elve

Először a nehézgépek, a kamionok valamint buszok körében terjedtek el a szervokormánygépek annak érdekében, hogy a kormányzási erőt a lehető legnagyobb mértékben tudják csökkenteni. Napjainkban szinte csak olyan gépjárművet gyártanak, melyek rendelkeznek ezen felszereltséggel.

A szervokormánynak három fajtáját különböztetjük meg

Hidraulikus

Elektrohidraulikus

Elektromos.

Hidraulikus szervo szivattyú:
A motor által, hosszbordás vagy ékszíjon keresztül meghajtott szervo szivattyú, olaj segítségével könnyíti meg a kormányzást. Hátránya, hogy állandó terhelést jelent az erőforrás számára, ezáltal megnő a tüzelőanyag fogyasztás. Előnye, hogy nagyon sokáig képes üzemelni meghibásodás nélkül.
 

Elektrohidraulikus szervo szivattyú:

A szervo olaj keringtetését egy elektromos villanymotor biztosítja. Előnye a hidraulikussal szemben, hogy nem terheli le közvetlen a motort továbbá kizárólag szükség esetén hajtja meg a szivattyút. A takarékosságon kívül a másik előnye, hogy a vezérlő program segítségével a nyomaték illetve a rásegítő erő a gépjármű állapotának megfelelően szabályozható.

Elektromos szervokormány:

Az első elektromos szervokormánnyal rendelkező gépkocsi a Suzuki gyárából gördült ki. A kisebb autói számára fejlesztette ki, hogy az álló helyzeti kormányzást megkönnyítse a sofőrnek. Manapság egyre szélesebb körben terjed az elektromos szervokormányok használata. Legfőbb előnye, hogy csak a tényleges kormányzás, irányváltoztatás idején használ energiát valamint kisebb beépítési térfogatot és tömeget igényel, csökkennek a karbantartási költségek valamint nincs szükség hidraulika folyadékra.