A sebességváltó működési elve

Bizonyára sokak számára hatalmas rejtély, hogyvalójában milyen folyamatok mennek végbe a másodperc töredéke alatt, mikor benyomjuk a lábunkkal a tengelykapcsoló pedált (kuplung pedált) vagy mikor a sebességváltót az egyik fokozatból áthelyezzük a másikba… Éppen ezért néhány szóban ismertetném a „kulisszatitkokat”. Mikor benyomjuk a tengelykapcsoló pedált a kinyomó villanekitolja a kinyomó csapágyat a kuplung szerkezeten elhelyezett ernyőrugóknak, melyek benyomásával a szerkezet el tud emelkedni ezáltal a kuplungtárcsa, amely a nyelestengelyen helyezkedik el lehetőséget kap az elforgásra.

A sebességváltó egy úgynevezett kulissza segítségével van összekapcsolva a sebváltóval. A kulissza feladata nem más, minthogy „kiválassza” a sebességet magában a váltóban. Azonban itt még nincs vége a folyamatnak, hiszen az igazán nagy dolgok még csak ezek után történnek.  Nézzük meg mi történik mikor menet közben sebességet váltunk.

A váltóban léteznek úgynevezett „kapcsolókörmök” melyek segítségével tudjuk összekapcsolni a fokozatokat. Ezek a „körmök” tolják egymásba a kiválasztott sebességnek megfelelő fogaskerekeket. Ahhoz, hogy ezt a folyamatot reccsenés azaz mechanikai sérülés nélkül véghez tudjuk vinni valahogy a szögsebességet a két fogaskerék között egyenlő értékre kell hozni, azaz szinkronizálni kell.  Ezt a feladatot a szinkrongyűrű kapta, melynek szerepe az adott fogaskeréknek a tengelyhez történő fixálása előtt a két eltérő fordulatszámú alkatrészt súrlódás útján azonos fordulatúra fékezze, így a kapcsolódás pillanatában már nem lesz fordulatszám különbség.

Ezek a folyamatok minden egyes sebességváltásnál lezajlanak. Gondoljunk csak bele, hogy mekkora terheléseket viselnek el ezek az alkatrészek, mondjuk egy hirtelen visszaváltásnál.