A befecskendező rendszerek fejlődése

Néhány gondolat arról, hogyan fejlődtek a befecskendezési rendszerek a belsőégésű motorokban.

1967 – D-Jetronic: Külön mechanikus hajtást igénylő, közvetlen befecskendező rendszerek (Mercedes-Benz 300SL). Ez a fajta befecskendezés a benzin kenőképességének a hiánya végett nem volt tökéletes. –Összerágtak az alkatrészek az adagolóban, mert külön kenéssel sem tudták megoldani- Nem volt hosszú élettartamú.

1970 Lucas Mark III: A módszer szinte megegyezik, kisebb változást hajtottak végre. Valamivel hosszabb élettartam.

1973-1995  Mechanikus befecskendezők külső hajtás nélkül (K-Jetronic, Pierpurg, Zenith-CL). Ezek már hidromechanikus rendszerek, de még elektronika nem társul hozzájuk.

1967-1679  Bosch D-Jetronic: D-Druck- levegőáram nyomás különbségből „veszi a jelet” vagyis ebből állapítja meg a motor által beszívott levegő mennyiséget (légtömeget).

1973-1986  L-Jetronic: L mint luft – levegőmennyiség mérése ingaszerű szerkezettel.

1982- L3-Jetronic: Ez volt az első olyan befecskendező rendszer ahol az analóg villamos jelet felváltották digitális jellel.

1981-1998 LH-Jetronic: Levegőmennyiség mérés hő drótos alkalmazása, amit valójában elektronikus úton oldanak meg.

1982-1996 KE-Jetronic: Gyakorlatilag elektronikusan rezgették a szerkezetet a tolattyúk beragadásának kiküszöbölésére, a mechanika hasonló, a vezérlés is elektronikus.

1987-1997 Mono-Jetronic: A mono szó arra utal, hogy egy porlasztó szolgálja ki az összes hengert (Központi befecskendezés). Hátránya, hogy nem biztos, hogy az összes henger egyforma üzemanyag mennyiséget kap.

Ezekre a berendezésekre az jellemző, hogy nem csak a befecskendezést, hanem az egész gépjárműre kiterjedő összes elektronikus szenzort, érzékelőt, aktort (hőmérsékletérzékelő szondák, motor és kerékfordulatszám érzékelő, féknyomás, Lambda szonda, levegőmennyiség mérő stb.) egy számítógép vezérel és optimalizálja a különféle rendszerek működését.

1979 – Bosch M – Motronic

1987 – KE-Motronic: KE-Jetronic átalakítása

1989 – Mono Motronic

2000 – ME Motronic: E-gáz bevezetése

2000 – MED Motronic