A Hibakod.hu honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Peugeot 406 1.8 széthullása hozzá nem értés miatt

Egy kedves kis kollégám kért meg arra, hogy hallgassam meg az autóját mert olyan furcsa hangja van és nem úgy megy ahogy kellene. Persze a szerelője,mondta neki, hogy pörgesse mert nincs olajnyomás és akkor csendben lesz. Mi van!? Megbeszéltünk gyorsan egy személyes találkát majd közösen átnéztük az autót. Sajnos egyikünket sem tette  boldoggá az ami fogadott minket.

Már mikor állt be a műhelybe olyan hangja volt mint egy traktornak. Letekertem a betöltő sapkát és majdnem megtámadtak az indiánok, olyan füstöt eregetett ki a motor magából. Igazából további diagnosztikára nagyon nem is volt szükség. A motor sajnos tönkrement a kérdés csak annyi volt, hogy mi az amit cserélni kell és persze mennyibe fog ez kerülni?

Nem volt más hátra, mint elkezdeni a motor szétszerelését.

Íme, a motortér. Ezen semmilyen különleges dolgot nem lehet látni. Teljesen átlagosnak mondható. Mivel csattogott a motor ezért a vezérlés ellenőrzésével kezdtem.

A Peugeot és Citroen motorok 16 szelepes motorjai általában külön vezérműfedéllel vannak szerelve. Extrém dolog még itt sem volt vagyis nem értettem miért csattog a motor. Volt egy kis koksz benne, de nem mondható kirívónak.

Lekerült a másik vezérműház burkolat is. A kipufogó oldalon a vezérműtengelynek volt egy kis lógása

Mivel nem olyan régen volt a másik szerelőnél aki varázsolt egyet az olajpumpával csak sajnos nem jött össze, le kellett szedni a vezérlést, mert a főtengely hajtja meg közvetlen az olajszivattyút. A két darab jelölés ellentmond annak, hogy Ő célszerszámmal rakta össze.

Itt még annyira nem is látszik, hogy odébb van rakva a vezérlése, pedig igen

Itt látszik már, hogy sajnos el lett téve a vezérlés egy foggal fent. Ez lent a lendkeréknél sajnos többet fog jelenteni, mint egy fog.

A vezérműtengelyek kivétele után vettem észre, hogy az egyik hidrotőke szét van ugorva. Az a szelep biztos, hogy kitámasztott. 

Az olajszűrőház is kicsit szivárgott. Ez sem maradhat ki a szórásból egy ekkora renoválásnál.

Nagy történés itt nincs. Egyszerűen csak el kell takarítani a két tömítő felületet és új tömítéssel visszatenni.

Valahogy így. Természetesen ez a tömítés is csak gyáriban van. Kettő napot kellett várni rá.

 

Miután a tetejénél csak a hengerfej csavarok meg pár apróság maradt gondoltam leveszem az olajteknőt is. Itt már egy picit érdekesebb volt a dolog, mert konkrétan az olajszivattyú szűrőjében állt a koksz, nem beszélve a spémről ami a hajtókarcsapágy tönkremenetelét is jelezheti.

Látható a képen, hogy bizony a pasztából is jutott neki. Egy része a meghibásodásnak ennek is köszönhető ugyanis ha ez a szűrő el van dugulva, akkor az olajszivattyú nem tud felszívni megfelelő mennyiségben motorolajat.

Szerencsére a főtengely megúszta a dolgot. Nem volt olyan mérvű kopás, ami indokolta volna a kiszerelését.

A hengerfej levétele után kicsit meglepődtem. Látszottak még a gyári honolónak a nyomai. 200.000 km.-nél ez dícséretes.

A dugattyúkat kiszedve ez a látvány fogadott. Olvastam már pár helyen, hogy miért csörög a benzines? A csörgésnek az oka 90%-ban ez. A dugattyútetőn lévő koksz felizzik ami, begyújtja a benzint a gyújtógyertya időzített szikrája előtt. Ez nagyon nem tesz jót a motornak. Gondoljunk csak bele, hogy a dugattyú elindul felfelé és míg lendületben van kap egy pofont, hogy na nyomás lefelé még a felső holtpont előtt. Ez hatalmas teher a főtengelyre nézve is.

A kokszot milliméterekben lehet mérni. Itt szeretnék külön köszönetet mondani Csokinak, aki mindig önfeláldozóan segít és tartja az alkatrészeket illetve vállalja a piszkos munkát, még akkor is, ha munka közben néha Baseballozunk egyet. Még a Microsoft Baseball 2001-el kezdtük és azóta sem tudjuk megunni a játékot :) igaz emiatt olykor egy kicsit fáradtabbak vagyunk munka közben, de sebaj. Kell a kikapcsolódás néha.

A gyűrűhornyok is tele voltak lerakódással. A kitisztításuk kicsit időigényes, de hát ez egy ilyen szakma.

De persze Csoki hamar ráugrasztotta magát a témára és gyönyörűen megoldotta a dolgot.

Majdnem mint az új. Úgy néz ki ahogy kell. Több órát vett igénybe a tisztítás, de azt gondolom egy generálnál ez egy alapművelet.

Azt gondolom, hogy a kopogásos égésnek a veszélyforrása el lett hárítva. 

Így kell, hogy kinézzen az eltakarított dugattyú. Ez már nyugodt szívvel beépíthető.

Ezen a képen teljesen jól látszik, hogy nem a megfelelő tömítést rakott bele a szerelő. Fals levegőt szívott mellette a pumpa ezáltal nem épült fel az olajnyomás rendesen. Ez, illetve a vezérlés elrakása okozott Egy "kisebb" motorkárt, amit helyre kell hozni, ahhoz, hogy a kocsi megfelelően működjön. Amit nem értek, hogy egy állítólagos autószerelő, hogy mondhat olyat, hogy nincs olajnyomás ezért nyomd a gázt? Felfoghatatlan. De persze ez már mindegy, a baj megtörtént és a kialakult helyzetet meg kellett oldani.

Az olajszivattyú takarítás után. A reduktorszelep nem nézett ki túl egészségesen. Nem is szerettem volna ezt a szivattyút visszatenni, de mivel az új baromi drága és csak gyári alkatrészként lehet megrendelni valamelyik márkaképviseletnél ezért tettem egy kísérletet, hogy szépen eltakarítom és olajnyomásmérővel indítom az autót és ha véletlenül nem lenne nyomás, akkor azt azonnal látom és leállítom az autót. Persze nekem rossz, mert ezzel vállalom, hogy kétszer szedem szét az autót, de mivel egy barátomról volt szó ezt természetesen vállaltam.

Igazából ez a fogaskerékpár lelke a szivattyúnak. Ez állítja elő a megfelelő olajnyomást. Ha kopott, akkor a szivattyút cserélni kell.

Az olajszivattyút, ha lehet mindig síktömítővel tegyük össze, mert a fedél is elvetemedhet és akkor szintén nem vagy csak alig lesz nyomás. A felesleget természetesen szedjük le.

A dugattyú behelyezés közben. Meg se próbáljuk dugattyúgyűrű összehúzó nélkül mert, valami törni fog.

Minden fajta pucolást, takarítást előtte ejtsünk meg. A behelyezéshez használjunk motorolajat amivel megkenjünk a henger falát.

És beszerelve így néz ki. Itt külön köszönet Csokinak mert nagyon fáradt voltam. Sokat segített.

Így nézet tki teljesen elpucolva a blokk alja. Ezt még adugattyúk behelyezése előtt tegyük meg. Alkalmazhatunk nyugodtan Brigéciolt is. A lényeg, hogy ne érintkezzen műanyaggal, mert nem barátok.

Ha mindent meghúztunk, akkor visszatehetjük az olajteknőt. A tömítésre használhatunk pasztát is de csak ésszel. 

Íme a felújított hengerfej. Az összes szelep, szelepvezető, szelepfészek ki lett cserélve. Sajnos a szelepet és fészket azért kellett cserélni, mert el volt téve a vezérlés. Elég ritka mérettel rendelkező szelepvezető kell hozzá. Nem volt egyszerű a beszerzése. 

A hengerfej felszerelés előtt. Mindent alaposan tisztítsunk meg, mielőtt feltesszük a hengerfejet.

A hengerfejet mindig az előírt lehúzási nyomatékkal húzzuk le. Láttam már olyat, hogy valaki nekiállt és meghúzta egy lendületből egy nyomatékkulccsal. Ne ezt a példát kövessük.

Miután lehúztuk a hengerfejet és helyéretettük a hidrotőkéket nyugodtan öntsük meg egy kis motorolajjal a tetejét a tengeyek behelyezése előtt. Itt már figyeljünk arra, hogy azt az olajat használjuk, amit bele fogunk tenni az autóba. Ez fontos,

Mindenhova használjunk új tömítést. A szívósorét nyugodtan kenjük meg egy kis szilikonzsírral.

A fojtószelepet ne felejtsük el megtakarítani. Igencsak beleszól az alapjáratba meg a fogyasztásba. Puha rongy benzinbe áztatva teljesen megfelel. Ne karcoljuk meg a belsejét.

A vezérműházat mindig síktömítővel tegyük össze. Ne használjunk olajteknő tömítő pasztát. Előtte mindenképp zsírtalanítsunk.

És újra összeszerelt állapotban. Minden úgy néz ki,ahogy kell. Jöhet az indítás.

Naés íme az olajnyomás hidegindításnál. 5.5 Bar. Ez abszolút jónak mondható. Szinte gyári érték.

Üzemmeleg állapotban 1.3 Bar. Ez sem tekinthető rossznak, sőt. A gyári értéket megközelíti. 

Összegezve a dolgokat: A nem megfelelő olajnyomás és a vezérműszíj elrakása miatt keletkezett ez a motorkár. A javítási költség vetekedett az autó árával. Természetesen feltettem a kérdést, hogy mit szeretnél? Veszel egy használt autót, ami megint ki tudja milyen, mert mint tudjuk, lehet vásárolni 2 millió forintért is egy hulladékot, meg 500 ezer forintért is. Ha ez meg van csinálva, akkor tudod milyen állapotban van. Hosszas mérlegelés után született meg a döntés, hogy akkor essünk neki. Én támogattam az ötletet,  mert a karosszéria jó állapotban volt. A motor számomra pedig könnyebben javítható. Az elszomorító az, hogy ez mind elkerülhető lett volna. Egy tömítésen múl a dolog illetve azon, hogy nem a megfelelő időzítéssel lett összerakva az autó vezérlése.