Nissan Primera P11 1.6 Benzin 1999

Ezt a gépjárművet vidéken vásároltam gondos első tulajdonosától, szervizkönyvvel. Mikor megérkeztem egy garázsban állt, látszott rajta, hogy törődtek vele. A fényezése rendben volt, semmilyen jelét nem láttam annak, hogy korábban sérülve lett volna. Azonnal indult a hosszas állás után. Néhány perc melegítés után elindultunk a próbakörre. Első érzésem az volt, hogy egy csatahajóban ülök. Sem az üléseken sem pedig a belső kárpitokon nem látszódott a megtett 200.000 km és a 12 év.  A futómű csak úgy nyelte el az úthibákat. Kicsit furcsálltam, hogy nem úgy húz, ahogy kellene, de nem tulajdonítottam neki túl nagy jelentőséget, mert egyenletesen történtek az események. A hazafelé úton nem tudtam 100 km/h-nál nagyobb sebességet kipréselni az autóból. Volt időm gondolkodni, hogy vajon mi lehet az, míg haladtam az autópályán. Első dolgom a kötelező szerviz elvégzése volt, ami az alábbiakat foglalta magában: olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő, motorolaj valamint a gyújtógyertyák. A vezérlést azért nem említem, mert láncos motorról van szó, de erről majd később.

A lényeg, hogy megesett a szervizelés, de a hiba nem múlt el. Kivettem a légtömegmérőt, megpucoltam, majd tettem újra egy próbakört. Hát a különbséget zongorázni lehetett. Megjöttek a hiányzó lóerők. A motorral való törődést itt be is fejeztem.

Karosszéria és futómű

Sajnos a régebbi japán autók hajlamosak voltak egy bizonyos kor után rozsdásodni. Ezt szinte lehetetlen kivédeni. A két hátsó nyúlvány eléggé meg volt viselve ezért azt javíttatnom kellett. Mivel nagyon rossz helyen van meg is kérték az árát. Cirka 100.000 Ft volt a javítási költség, mert le kellett venni hozzá a futóművet és a tankot. Ezen kívül a két első tornyon volt még lakatolni való, melyet 20.000 Ft-ért orvosoltak. Ekkor már mondhattam azt, hogy a karosszéria rendben van. Természetesen nem arra kell gondolni, hogy tátongó lukak lettek befoltozva, hanem egyszerűen az lett megakadályozva, hogy ne jussunk el odáig. Egy bizonyos idő és néhány ezer km megtétele után halk ropogás hallatszott a futóműnél főleg elinduláskor. Mikor átnéztem szomorúan látom, hogy a két felső (kitámasztó) lengőkarban a szilentek ki vannak szakadva. Sajnos ez típusbetegsége ennek az autónak. Akik bevállalják, hogy csak szilentet cserélnek benne azok olcsóbban megúszhatják, de lehetőség van a komplett lengőkar megvásárlására is darabja 14.000Ft-18.000Ft körül van minőségtől függően. A futóművet ennyivel le is tudtam szerencsére. Vásárlás előtt érdemes átnézni a féknyergeket is, mert hajlamosak a lógásra, ami fémes zörgést eredményez.

Az erőforrás

Maga a motor nagyon megbízható és nagyon sok km-t megtételére képes. Egyetlen gyengepontja van az pedig a vezérlés. Említettem, hogy láncos motorról van szó, amivel még nem lenne probléma csak azonban ebben duplikálva van minden. Két vezérműlánc, két láncfeszítő, négy láncvezető és négy fogaskerék. Melynek a cseréje nem éppen az olcsó kategóriába tartozik, főleg, hogy csak gyári alkatrészek léteznek hozzá. Valahol láttam a neten csak vezérműláncot, de az sajnos kevés a művelet végrehajtásához, mert a kopott lánckerék azonnal el kezdi enni az új láncot, sőt még akár szakadás is lehet belőle. Azt szokták mondani, hogy a vezérműlánc örök darab. Valóban sokáig tud szolgálatot teljesíteni, csak egy apró dolgot ilyenkor mindig elfelejtenek hozzátenni. Ez csak akkor lehetséges, ha mindig időben le van cserélve a motorolaj és csak jó minőségű kenőanyagot használunk. A vezérműlánc megnyúlására utaló jelek lehetnek pl. az alapjáraton csörgő hang illetve a kopogásos égés (fordulaton csörgő hang a motorból). Ez azért jellegzetes, mert magasabb fordulaton a gyújtás Úgymond elmászik. A fogyasztása városban 7-8 liter körül alakult, de autóúton vagy autópályán ki lehet hozni 5.5-6 literből is.

Összességében egy nagyon szerethető autóról van szó. A belseje szerintem még a mai napig megállja a helyét. A motorja a vezérlésen kívül nem okozhat túl nagy meglepetést. A karosszériát a vásárlás előtt mindenképp vegyük alaposabban szemügyre. Családi autónak tökéletes választás lehet.

A tesztet készítette: Balogh Richárd